Chcete učit děti do života něco opravdu důležitého?
Víte, proč chudí chudnou a bohatí bohatnou? Umíte finančně myslet? Znáte odpověď na následující tři otázky?
1) Víte, jak donutit banku ke snížení úroku z hypotéky?
2) Máte pojistku na dům sjednanou tak, aby pojišťovna vyplatila to, co očekáváte?
3) Máte správně nastavené rodinné rezervy?
Pokud ano, nejspíše má vaše rodina dostatek rezerv k pokrytí náhlých výdajů a nečekaných událostí (úraz, ztráta zaměstnání, dlouhodobá nemoc...), neplatí vysoké poplatky za vedení účtů v bance a není zadlužena až po uši.
To je dobrý začátek pro to, učit děti podobně finančně myslet – tedy neutratit si úplně celou výplatu, ale spořit, dělat si rezervy. Spořit přitom dnes již neznamená zavírat peníze do vkladní knížky, kde k nim nemůže trh – navíc jsou zhodnoceny tak minimálně, že zkrátka ušetříte víc, když si ji vůbec nezaložíte.
Jak vhodně začít?
Dítě by mělo dostávat přiměřeně věku kapesné. Nemělo by být zcela automatickým nárokem bez jakékoli odpovědnosti a povinností. Způsob, jakým dítě s penězi nakládá, by měl být pod nenápadným rodičovským drobnohledem. Větší dítě by mělo mít možnost (mělo by vědět), že si může peníze také samo vydělat – buď zvláštní prací a pomocí doma, později třeba sběrem papíru nebo ještě později - formou brigády.
Kapesné a účet v bance
Další možností, kterou dnes již banky poskytují, je založit dítěti účet. Tam mu můžeme kapesné posílat. Dítě dostane ke svému účtu i kartu a my máme přehled o tom, jak a za co dítě utrácí a jak se zlepšuje (zhoršuje) svou finanční gramotnost.
Virtulife - zahraj si na život
Oblíbenou hrou, která procvičí finanční povědomí je Cashflow. Je to vlastně učební program. Stolní hra nabízí jedinečnou příležitost jak hrou procvičit či se naučit finanční inteligenci.
Pro studenty a žáky druhého stupně základních škol pak vyvinula nezisková organizace Ekogram finanční hru Virtulife. V ní si děti mohou zahrát na život až do důchodového věku.
Umožňuje studentům během tří hodin virtuálně prožít 30 let svého budoucího života a v něm si „natrénovat“ použití standardních finančních nástrojů dostupných na trhu, s nimiž se setkají nebo již setkali v životě reálném.
Studenti tak mohou vyzkoušet nejrůznější finanční rozhodnutí a sledovat v čase jejich dobré i špatné důsledky. Finanční poradce k tomu pak vysvětlí, co udělali dobře a co špatně. A to je dobrý základ jejich opravdových rozhodnutí, aby budoucí domácí finanční teploměr nebyl nikdy pod bodem mrazu.
Studenti mohou vyzkoušet jak smysluplně nakládat se stavebním spořením, životním pojištěním nebo penzijním připojištěním, na jakých principech fungují investiční fondy, jak se dělá domácí audit a jak poznat dluhy dobré od špatných a těch druhých se vyvarovat.
Akci pořádala nezisková organizace Ekogram, která už v loňském školním roce testovala na středních školách po celé republice pilotní program zlepšující finanční a ekonomickou gramotnost studentů. „Protože pilot se setkal se značným úspěchem, vytvořili jsme novou a lepší pomůcku, na které studenty ( a letos i žáky základních škol) učíme formou hry, jak zacházet s penězi a jak správně využívat finanční nástroje běžně dostupné na našem trhu, ať už se jedná o spoření, investování, pojištění nebo úvěry.
Protože nově vzniklá hra Virtulife je velice variabilní, používají ji i profesionálové z oboru při kontaktu se svými klienty,“ uvádí Eva Farová z organizace Ekogram.
Zdroj: mesec.cz, ekogram.cz, babyonline.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat